Як протистояти маніпуляціям?

 


Психологи кажуть, що суть маніпуляцій зводиться до того, щоб викликати у людини страх, сором або почуття провини та використати її для задоволення своїх цілей.

Поширені види маніпуляцій

БРАТИ НА СЛАБО: «Тобі що слабо?», «Ти що, поводиш себе як дитина!», «Чи ти не хочеш бути крутим?»

ПІДСИЛЕННЯ: «Ніколи ніхто так не робить», «Так ніколи не буває».

МАНІПУЛЯЦІЯ ЖАЛОСТІ: «Ти мене не помічаєш, ти мене не любиш, ти мене не цінуєш». Це позиція жертви, за якою стоїть вигода − я така нещасна або нещасний, зате потім отримаю бажане.

МАНІПУЛЯЦІЯ ЗГОДОЮ: «Так, звісно, я поганий, я нічого не вмію» − теж заклик до почуття жалості.

Як розпізнати маніпуляцію

Якщо до контакту з людиною у вас було все добре, а після контакту з нею ви відчуваєте сором, страх або провину, найімовірніше, вами маніпулюють. Ще одна ознака маніпуляції − різка зміна стану. Ви можете гостро відчути негативні емоції або ейфорію. Почуття ейфорії − це про те, що ти раптом виявляєшся дуже потрібним комусь, важливим, у тобі помічають те, що ніхто ніколи не помічав, тебе починають різко любити, цінувати і поважати.

Людині, яка має низьку самооцінку, мінімум упевненості, не має внутрішнього стрижня, дуже важко розпізнати маніпуляцію. Щоб відстежити це, треба мати усвідомленість. Потрібно звертати увагу на психологічні та фізичні відчуття. Перший сигнал − дискомфорт у тiлi та напруга, які виникають у контакті з маніпулятором. Це може проявлятися по-різному: в особливо тривожних людей пришвидшується серцебиття, дихання, посилюється потовиділення. Якщо людина відстежує це, але їй складно заперечувати і відстоювати свої межі, варто взяти паузу і хоча б сказати: «Мені треба подумати». За цей час є можливість зрозуміти, чи потрібно тобі те, що пропонують, чи можеш ти це зробити. Також можна запитати прямо: «Чого ти хочеш? Я розумію, що ти мною маніпулюєш, скажи прямо, що тобі потрібно». Це вибиває з колії, тому маніпулятор, який не звик до такого, відступає і розуміє, що номер не пройшов.

 

Отже, для того, щоб блокувати небажанні чи недоречні спроби маніпулювати вами, протистояти психологічному тиску, можна використовувати наступні техніки:

Техніка безперервного уточнення – використовується у спілкуванні з партнером, який від вас щось емоційно вимагає чи в чомусь вас звинувачує. В цьому випадку не варто вступати в сперечку, а чітко формулювати запитання, які вимагають чіткої та розгорнутої відповіді.

Техніка зовнішньої згоди чи «напускання туману» – ефективна у випадку несправедливої критики чи грубощів. Тобто, зовні ви демонструєте згоду, але при цьому внутрішньо не змінюєте власної позиції чи думки. Прикладом такої техніки є твердження: «Яка цікава думка. Потрібно буде над нею подумати», «Можливо…», «Я подумаю чи має це до мене якесь відношення» тощо.

Техніка зіпсованої пластинки – у відповідь на напад адресат формулює змістовну фразу, яка містить важливу інформацію про «нападника». Ця техніка використовує старе правило: Спочатку скажи їм, що саме маєте їм сказати – Потім скажіть їм, що збираєтесь їм сказати – Потім скажіть їм, що саме ви їм сказали.

Техніка «англійського професора» – полягає в тому, що людина коректно виражає сумнів стосовно того, що виконання певних вимог не порушує її особистих прав.

Техніка попереднього тренування на чужому полі. Особливістю цієї техніки є те, що періодично потрібно практикувати нетипову для себе поведінку – порушувати свій звичний рольовий та особистісний образ.

 Не піддавайтеся на емоції, які намагається викликати у вас маніпулятор. Найчастіше люди оперують вашим почуттям провини, невпевненості або боязні здаватися поганим в очах інших, але це все лише стимули, які повинні вас змусити щось зробити. Тому не дозволяйте своїм емоціям керувати вами, намагайтеся підтримувати внутрішній баланс і почувати себе спокійно. При цьому ведіть розмову, ґрунтуючись лише на фактах, а не на емоціях, які ви повинні чомусь відчувати. Говоріть по справі, повністю виключаючи будь-який вид емоцій.

Не переходьте на особистості. Одним із способів маніпуляції іншими є метод, коли людину виводять з рівноваги, про яку йшлося в попередньому пункті. Тобто в вас намагаються викликати цілий ряд емоцій і почуттів, які б ви не змогли контролювати. Це виходить завдяки тому, що інша людина починає вас в чомусь звинувачувати, критикувати, принижувати або ображати. У вас намагаються викликати у відповідь почуття (агресію), щоб ви перейшли на емоційний діалог: «Я? А ось ти…». Тут вмикаються емоції і не враховуються факти, через що вами легше маніпулювати і підштовхувати до того, чого від вас хочуть.

Пам’ятайте про власні переконання, бажання та цілі, до яких ви прагнете. Дуже легко маніпулювати людиною, яка не знає, чого хоче і як ставиться до того чи іншого явища. Тоді маніпулятору залишається задати «жертві» напрям, в якому йому слід йти, щоб отримати довгоочікувану вигоду. Тому, щоб не піддаватися на маніпуляції, ви повинні чітко і ясно розуміти, чого хочете, які цілі переслідуєте, а також у чому ви впевнені на всі 100%. Тоді будь-яка маніпуляція буде вами помічена, так як вона буде суперечити вашим цілям або переконанням. І поки ви впевнені в тому, що ваші цілі правильні, а життя повністю вас задовольняє, вами складно маніпулювати.

Кращий спосіб самозахисту від маніпуляцій — усвідомленість по відношенню до самого себе і в спілкуванні з іншими. Її можна розвинути, періодично задаючи собі питання:

ЩО Я ВІДЧУВАЮ ПРЯМО ЗАРАЗ? Які мої фізичні відчуття, емоції, бажання?

Нащо Я ПРИЙМАЮ ТЕ ЧИ ІНШЕ РІШЕННЯ (піти, купити, допомогти)? Що я хочу отримати в результаті чого очікую, чи реальні ці очікування? Що мною рухає зараз?

ЧОГО Я ВЗАГАЛІ ХОЧУ ВІД ЖИТТЯ? Що для мене важливо? Ті рішення, які я приймаю, — ведуть мене до цілей або відводять від них? 


Джерело: http://delovoy.com.ua/11-sposobiv-manipulyatsiyi-lyudmi-i-yak-ne-stati-yih-zhertvoyu/

https://inspired.com.ua/ideas/tips/protection-from-manipulation/

https://vmpdu.edu.vn.ua/novyny/dystanciyna-robota-yak-zahystyty-sebe-vid-manipulyaciy-korysni-porady-ta-tehniky

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Відкритий урок

Тиждень толерантності. Що варто почитати дітям?

Сила в єдності та в різноманітті