Якщо учню бракує мотивації до навчання
Мотивація —
одна з найважливіших тем у шкільному житті. Нам важливо зрозуміти, про який вік
ідеться. Якщо в перший клас школи дитина пішла з «навчальною мотивацією», якщо
вона дозріла до школи, то завдання дорослих ‒ створити безпечні умови,
зберігати баланс між підтримкою ініціативи, підтримкою того, що виходить, і
контролем над помилками (дитина у змозі впоратися з напругою, якщо на одне
зауваження вчителя, висловлене в коректній формі, припадає щонайменше три
коментарі підтримки). У підлітковому віці мотивація закономірно знижується.
Дитина долучатиметься до тієї діяльності, в якій вона бачить швидкий результат.
У середній і старшій школі дуже важливо створювати «проєкти». Ми приймаємо
версію, що здорова дитина, яка почувається в безпеці (а безпека — найважливіша
умова), досліджуватиме нове (адже якщо страшно, то ми перестаємо досліджувати).
Щоразу коли дитина спостерігає за результатами своєї діяльності, «святкує
перемогу», в неї виробляється дофамін та закріплюється бажання досліджувати,
пізнавати й робити наступний крок.
Причини
зниження мотивації
1.
Небезпека. Коли дитині страшно, вона перестає
сприймати нову інформацію. Якщо людина перебуває у хронічному стресі або травматизації,
страждає її довгострокова пам’ять. Багатьом дітям із дефіцитом цинку (цинк
впливає на гіпокамп — частину мозку, що зберігає важливу інформацію) справді
складно запам’ятовувати вірші та формули.
Причини
страху дитини:
•
боїться конкретного вчителя;
•
пропустила базу, попередній матеріал і боїться проявити неуспішність;
•
боїться помилитися (школа заточена на пошук помилок,
а не на
винагороді за успіхи, тож наше завдання — навчити
дитину
того, що помилятися можна, а також помічати успіхи
та
докладені дитиною зусилля);
• страх
перед конкретними однокласниками, які її дражнять;
• боязнь
піти у шкільний туалет (їй легше саботувати школу, ніж
зізнатися
в цьому).
2.
Втома. На роботу мозку йде близько 20% енергії
тіла.
3.
Органічні причини — дислексія, СПАУ, різновиди ММД — усе це
вважається «діагнозами». Таких дітей настільки багато, що це вже може вважатися
варіантом норми. Способів корекції також дужебагато. Передовсім подивіться
фільм «Зірочки на землі» (Taare Zameen Par — Every Child is Special).
4. Дитина
опирається:
•
шкільній системі (із жорсткими правилами й авторитарністю);
•
авторитарному вчителю, який не викликає поваги;
•
«мститься» школі, за те що не має вільного часу та часу на
себе;
• у
підлітковому віці в період знецінення тимчасово може знецінюватися те, що доти
було значимим;
• дитина
чинить опір батькам, якщо батьки сфокусовані на
«зовнішній»
успішності; пручається тиску, несправедливості,
«мститься»
за образи та біль доступним для неї способом;
• чинить
опір батькам, самооцінка яких залежить від успішності
дитини
чи які самі перестали розвиватися;
•
батьківському перфекціонізму.
5.
Внутрішні причини:
•
розчарувалася в тому, що може бути «успішною»;
• не
вірить у себе;
•
неуспішність — спосіб привернення уваги;
• не
бачить сенсу в тому, що робить;
• дитина
інтровертного типу, їй складно адаптуватися до групи;
•
наслідки травматизації;
• таким
способом проявляє ревнощі до старшого/молодшого
брата/сестри.
Мотивація
не буває зовнішньою, вона визріває зсередини:
• коли
безпечно;
• коли
цікаво;
• коли є
відчуття, що «я можу це застосувати»;
• коли
«мої результати зауважують».
У
будь-якої, навіть найбільш зневіреної в собі дитини є сильні сторони, тому
важливо починати з них. Можна разом із дитиною прочитати про теорію множинного
інтелекту Говарда Гарднера та знайти її провідний тип інтелекту. Можна доручити
дитині стати тьютором, нести відповідальність за когось — це підвищує
самооцінку і вмикає потенціал дитини. Є ще один секрет: постаратися побачити в
дитині не її зовнішні прояви, а її потенціал (те, в кого вона може вирости, ту
версію СЕБЕ, до якої вона може дорости), і поводитися з нею так, ніби вона вже
це проявляє.
Джерело:
Світлана Ройз «Ресурсна скриня» https://resursna-skrynia.nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/resursna-skrynya.pdf
Коментарі
Дописати коментар